تغییر محتواهای آموزشی مهدهای کودک و پیش دبستانیها از سال ۱۴۰۰

تغییر محتواهای آموزشی مهدهای کودک و پیش دبستانیها از سال ۱۴۰۰

رئیس گروه پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد که تحول بنیادین باید از دوره پیش دبستانی آغاز شود.

به گزارش نیکلاس به نقل از ایسنا، مسعود تهرانی با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در دوره پیش از دبستان اظهار کرد: تحول بنیادین باید از بنیادی ترین دوره یعنی پیش دبستانی باید اتفاق بیافتد. در منابع دینی و چه منابع علمی و روانشناختی، توجه و اهمیت دادن به این گروه سنی و تربیت از تولد و چه بسا قبل از تولد و از دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است.

رئیس گروه پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: محتواهای تولید شده در این دوره ابعاد مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به انس با قرآن، زبان آموزی و آموزش زبان در مناطق دو زبانه اشاره کرد. همچنین نگاهی به آماده کردن کودکان جهت ورود به دوره ابتدایی با ابزاری چون شعر، بازی و نمایش خلاق دارد.

رئیس گروه پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کار بعدی ما عنصر مربی و خانواده است گفت: معتقدیم در همه دوره‌ها، خانواده و مربی نقش دارند؛ ولی این تاثیر در دوره پیش از دبستان به مراتب بیشتر است. اگر خانواده همراهی نکند یا مربی صلاحیت لازم را نداشته باشد امر تربیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. در صدد تنظیم یک نظامنامه هستیم که بر مبنای آن مشخص شود از خانواده و مربی چه انتظاراتی داریم و برای همراه شدن خانواده با برنامه باید چه بسترهایی را فراهم کنیم.

وی با اعلام اینکه برنامه تعلیم و تربیت برای کودک در دوره پیش دبستانی تا بهمن ماه آماده می‌شود عنوان کرد: همانطور که گفته شد ایجاد نظام‌نامه برای مربی و خانواده نیز گام بعدی است و چگونگی تحقق انتظارات از والدین و مربی طی آن مشخص خواهد شد.

تهرانی اضافه کرد: یکی از اقدامات دیگری که تا بهمن ماه نهایی می‌شود تدوین شاخص‌های تولید منابع مناسب تربیتی دوره پیش دبستان به صورت مکتوب و غیرمکتوب مانند کتاب کار، فیلم یا پادکست است که بناست به عنوان یک محصول فرهنگی در اختیار کودک قرار بگیرد. پیش‌نویس مربوط، نهایی شده و « نظامنامه شاخص‌های تولید، انتخاب و ارزیابی منابع تربیتی مناسب مکتوب و غیرمکتوب» کمک می‌کند شاخص‌هایی همسو با اهداف تحولی برای تولید محتوا و سنجش این تولیدات وجود داشته باشد.

رئیس گروه پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اینکه با تهیه راهنمای برنامه دوره پیش از دبستان، از سال آینده شاهد تغییر در محتواهای ارائه شده در مهدهای کودک و پیش دبستانی خواهیم بود؟ گفت: برنامه بعدی ما تولید بسته‌های تربیت ویژه مهدهای کودک است و مشخص می‌کنیم هر بسته‌ای باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. در دوره پیش دبستانی هم تولید محتوا متمرکز نیست و ما در مقوله چند تالیفی تاکید داریم و امیدواریم با تصویب و نهایی شدن این برنامه اتفاقات خوبی بیافتد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی در ادامه بیان کرد: تاکنون محتواهای ما جنبه آموزشی محض یا جنبه دانشی داشته‌اند که با راهنمای جدید یک تعادل و توازنی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال قبلاً در برخی مراکز ۷ تا ۸ کتاب کار به بچه‌ها می‌دادند و آن‌ها را درگیر محتوای سنگین می‌کردند اما دستورالعمل «مدیریت تولید محتوا و فرصت‌های تربیتی و اجرایی آن در مهدهای کودک و پیش دبستانی» که ۲۸ آبان ماه امسال ابلاغ شد کمک می‌کند که محتوای مناسب در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد. دستورالعمل بر این موضوع تاکید دارد که بیش از چهار کتاب نباید در اختیار کودک قرار بگیرد و هر کتاب باید زیر ۴۰ صفحه باشد و بیشتر این محتوا غیر مداد کاغذی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.